Tardes Creatives

Infants a l'aula construint un capgros

Amb les Tardes Creatives volem posar a l'abast dels nens i les nenes l'experiència creativa, tant a partir de la interacció entre uns i altres com de l'experimentació íntima i autònoma que permet que siguin els mateixos alumnes nous generadors d'art i de cultura.

Els agrupaments es fan amb grups reduïts heterogenis de diferents edats amb un treball interdisciplinari, amb una atenció especial als continguts de la Competència Artística i Cultural.

Enguany les creatives que s'ofereixen són:

Creatives Duar de Mitjans

INSIDE OUT
Inside Out és una proposta audiovisual pensada perquè els infants del duar de Mitjans puguin, per una banda, consolidar vocabulari ja après, i per l'altra, incorporar de nou.
L'objectiu principal d'aquest espai és gaudir d'una estona diferent, tot fent servir l'anglès com a llengua vehicular.
Aquest curs gaudirem d'un curtmetratge de la Meg and Mog, d'una cançó de la pel·lícula Peter Pan, i d'una altra de la Little Mermaid (La Sireneta).
També coneixerem alguns clàssics del cinema com ara Mary Poppins, Charly and the Chocolate Factory i E.T, entre d'altres.
REPORTEM
Al Duar dels Mitjans fem la Creativa de Reportem on alumnes de primer, segon i tercer ens trobem per tal de redactar un número de la revista REPORTEM. Tots els infants formen l'equip de redacció que proposa I decideix els temes a tractar.
Ens organitzem en petits grups per treballar i redactar les diferents notícies. Cerquem la informació que necessitem fent entrevistes i fem fotos per obtenir les imatges que l’acompanyaran.
Utilitzem les càmeres digitals i en els ordinadors treballem amb el processador de text i els cercadors. Normalment les notícies tenen relació amb les activitats que fem a l'escola.
EMOCIÓ BELLUGA'T
Aquesta creativa fa referència a l'activitat que cada curs es porta a terme com a Fem Dansa. Durant les sis sessions hem treballat dues danses, Ball de Cascavells i Calçó. Els alumnes experimenten amb el ritme de la música amb cèrcols, cons, fustes...i amb diferents posades en escena compartim el moviment i les emocions que ens transmet la música de la dansa. Al final de les sessions aprenem els moviments de la dansa real per poder-la gaudir tot el grup.
CREATIVA DE COLORS
En aquesta creativa, hem donat a conèixer l’autor Hunderwasser , la seva vida i la seva obra basada en les cinc pells i la seva manera de dibuixar. Una altra autora ha estat Georgia O’keeffe, considerada una de les primeres dones d’EEUU que es va formar i dedicar plenament a les arts plàstiques.
Partint de la base d’aquests dos autors, a la creativa de colors hem tractat un tema que, juntament amb la creativa de natura-art, ens ha servit per crear una intervenció artística a l’espai públic de la plaça de la muralla.
Sigui quina sigui la temàtica hem realitzat:
- Un dibuix amb retoladors centrat en el tema i inspirats en la tècnica de Hunderwasser.
- Un dibuix, utilitzant la pintura i la tècnica de l’impremta.
- Un dibuix amb aquarel·les, basant-nos amb la manera de fer de la Georgia O’keeffe.
Hem dedicat una sessió per decidir i crear la intervenció artística. Hem aportat diferents materials i els nens han volgut donar diferents missatges de la manera que ells han triat. La intervenció s’ha desmuntat a la següent sessió i s’ha fet una valoració tant a nivell logístic, de creació i de sentiments o emocions que hem viscut.
CREATIVA D’ESCRIPTURA
La creativa d’Escriptura pretén que els nens i nenes del duar de mitjans, coneguin qui era el poeta Joan Brossa, s’endinsin en el seu món i aprenguin a respectar la multiplicitat de punts de vista.
Descobrirem que existeixen diferents tipus de poemes (visual i objecte) i coneixerem alguns dels poemes visuals de Joan Brossa. Ens divertirem buscant objectes per la classe que ens recordin a lletres i transformarem lletres en poemes. A més, jugarem a muntar un dòmino, per aconseguir crear el poema objecte “El dòmino”. I finalment, en parelles o petits grups, elaborarem un poema visual a partir d’un símbol que ells/es triïn.
JUEGOS TEATRALES
Aquesta creativa va adreçada al duar de mitjans i es fa en castellà. Com ha objectius més importants podem dir que, utilitzem el jocs perquè els nens puguin desinhibir-se i anar perden la timidesa d’expressar-se oral i corporalment davant els altres. També treballar en grup, cooperant i respectant als altres.
Les sessions van creixent tenint en compte les necessitats i inquietuds dels nens que formen aquell grup. El primer que fem en totes les sessions es escalfar el cos amb músiques diverses, després fem jocs per representar animals, personatges, oficis, estats d’ànims,... i de mica en mica anem complicant el que representem. També parlem dels mims, que són, que fan,.. i veiem algun curt . Després nosaltres intentem fer de mims, utilitzant els gestos i les expressions de la cara per expressar allò que volem. Al finalitzar la creativa per grups hauran de representar una petita seqüència.
CREATIVA DE NATURART
A la creativa de Naturart els alumnes de 1r, 2n i 3r de Primària coneixen i valoren algunes intervencions artístiques contemporànies a l'espai públic i en realitzen una conjuntament amb els alumnes de la creativa de Colors. Per fer-ho utilitzen materials i tècniques diferents.
Les intervencions artístiques a l'espai públic tenen com a objectiu portar l'art més enllà de les parets dels museus tot fent reflexionar els creadors i el públic sobre temes socials, ambientals o culturals. Promouen la reflexió, la crítica, el pensament i la sensibilitat artística.
Per tal que els alumnes tinguin la oportunitat de dur a terme una intervenció artística, l'ajuntament ens permet realitzar aquesta activitat a la Plaça de la Muralla de Mataró i la instal·lació roman a la plaça durant 24 hores. Aproximadament un cop al més hem convertit la plaça en un espai d'art i de reflexió crítica sobre la realitat que ens envolta.
Les intervencions que hem dut a terme han girat entorn diferents temes:
L'amor per la natura i la reflexió sobre els residus que generem. Amb el títol +NATURA - RESIDUS.
La situació actual dels refugiats. Amb el títol AJUDEM ELS QUE FUGEN.
La reflexió sobre l'evolució històrica del planeta amb el títol EL MAR ERA AQUI.
CREATIVA VOLUM
A partir de l’observació de diversos autors i obres d’escultura antiga i contemporània ens inspirem per realitzar la nostra pròpia creació amb volum, concretament amb fang.
Al llarg de les 6 sessions ens proposem acostar-nos a diferents escultors i manifestacions artístiques, planificar i elaborar la pròpia creació, compartir les nostres idees i establir una posada en comú dels projectes amb la resta de companys/es.

Creatives Duar de Grans

WAKE UP WITH
La creativa Wake up with pretén que els infants facin servir la llengua anglesa en un context significatiu i divertit. Els infants (per grups) triaran un personatge, faran un guió, decidiran el vestuari, s'hauran de posar en la pell d'un personatge i es posaran davant de la càmera per tal de gravar un programa d'entrevistes en llengua anglesa.
HORT
Mitjançant el cultiu a l’hort , la preparació de petits plats de cuina de temporada, i una mica de treball teòric a l’aula:
Adonar-se de quin lloc procedeix allò que mengem i quins processos d’elaboració són necessaris abans de menjar els aliments.
Descobrir que necessiten les plantes com a éssers vius.
Com és el cicle dels éssers vius: reproducció, nutrició i relació.
Conèixer quins hàbits alimentaris són més saludables i quins perjudicials per al nostre cos. Ser conscients dels beneficis d’una agricultura ecològica.
Endinsar-nos en el món de la sostenibilitat: com exemple: transformant els residus que genera un hort mitjançant l’ús del compost.
Acostar-se al món de la cuina sana i de qualitat
ART FRACTAL
La nostra vida està plena a vessar de fractals i els fractals són matemàtiques, geometria, vibració, art i essència.
A través de l'observació i el joc ens endinsarem en el món fractal. A la natura veiem infinites formes geomètriques que segueixen un patró fractal: una mateixa figura es pot subdividir en peces cadascuna de les quals és una còpia a diferent escala de la figura grossa. Trobem fractals en les fulles, els troncs, les branques, les arrels, els floquets de neu... fins i tot en el nostre organisme: sistema nerviós, etc.
Ens endinsarem en els microscòpics fractals que hi ha en un cristall d'aigua i farem experiments per tal de modificar la seva estructura molecular a través del so i la vibració.
Crearem els nostres propis dissenys geomètrics a través d'un joc amb 12 arquetips, 7 símbols universals i els 5 sòlids platònics.
Introduirem el color i experimentarem l'impacte vibracional que té sobre la forma.
I per últim dissenyarem el nostre ArtFractal sobre un CD per crear un vitrall mòbil per on traspassi la llum.
CUENTOS DE LUZ
A través de diferents contes en castellà, l’alumnat, per parelles, crearà sobre transparències les il·lustracions del text, emprant retoladors permanents i translúcids. Alhora elaborarà un guió amb efectes de so interpretats amb instruments de percussió. Com a mostra de la feina realitzada i a mode de tancament, cada parella explicarà el seu conte a la resta del grup amb un retroprojector o sobre una taula de llum fent la lectura en veu alta i acompanyant la narració amb efectes de so.
FEM MAQUETES
La creativa consisteix en fer una maqueta en volum. Podem escollir què maqueta fer.. És individual. La maqueta la podem fer amb material reciclat, material fungible, plastilina o figures geomètriques.
FEM BALL
Amb aquesta creativa animarem als alumnes a participar en la creació i la participació de danses d’arreu del món. Abans però farem una mirada general als tipus de danses tant tradicionals com modernes.
Dues sessions de danses catalanes (Ferriol, cascavells, sardana)
Dues sessions de danses del món de la web que va dir en Pau.
I finalment dues sessions de ball modern (country, introducció al swing i shakiradancehehe)
SCRATCH
En aquesta creativa no farem classes de programació, sinó que les estructures de programació són eines per crear projectes i les introduïm a mesura que un alumne o un grup les necessita.
L’Scratch és bàsic pel desenvolupament del pensament creatiu. Per això, treballarem per projectes: els alumnes planificaran, ho executaran, investigaran, preguntaran, compartiran dubtes i provaran solucions... Finalment, ho penjaran a la web de Scratch.
Començarem per ensenyar un exemple senzill, després demanarem que ho intentin imitar i ho millorin lliurement, afegint funcions noves. Lo interessant és com el personalitzen i el milloren, afegint personatges, marcadors, música...
Compartiran el que saben (coneixements previs) perquè molts alumnes ja han jugat amb l’Scratch.
INSPIRACIÓ
Es treballarà una emoció escollida pel grup i amb diferents treballs (vídeos, contes, jocs,...) ens endinsarem en l’emoció ampliant la consciència sobre si mateixos respecte l’emoció treballada.
Després es plasmarà amb un treball plàstic i literari el que hagin descobert durant els dies de la creativa.

Veure més

Els espais són ambients de joc, experimentació intuïtiva i de descoberta preparats per l'equip de mestres.

Veure més

De l'Hort a la Taula, Fils i Teixits, Juegos del Mundo, Lletres, Bloc, Joc Teatral, ...

Veure més

Petits grups heterogenis que en diàleg interactiu realitzen tasques amb la dinamització d'una persona adulta.

Veure més

La psicomotricitat, basada en el joc espontani, és una eina que ajuda a reforçar la confiança i la segurat dels infants.

Veure més

Els projectes desperten l'interès per aprendre: els coneixements que adquirim van lligats a processos per entendre la vida real.

Veure més

El moment de l'entrada i la sortida de l'escola s'acompanyen amb música.

Veure més

Esmorzem fruita i fruits secs i al menjador tenim cuina pròpia, ecològica, de temporada i de proximitat.

Veure més

Servei d'Acollida Matinal, Servei d'Acollida Vespertina, activitats complementàries i casals