L'escola Joan Coromines vol sensibilitzar al nostre alumnat sobre aspectes de la nostra societat que encara no ens agraden prou, com la sostenibilitat del planeta, l'equitat entre les persones, la cultura de la pau i la coeducació.
Tot plegat ho treballem immers en els projectes que es van desenvolupant al llarg de la seva escolaritat.
Per posar-vos uns exemples sobre com hem desenvolupat algunes reflexions sobre coeducació i igualtat de gènere us parlaré avui de 6 experiències d'aula on això s'ha donat d'una manera natural.
El grup-classe de 6è cinema estaven estudiant fa uns mesos els microorganismes, ja que volien saber per què s'havien de vacunar. En una part del seu projecte es van adonar que en la nostra societat actual gairebé no mor ningú a causa de malalties provocades per microorganismes gràcies a les investigacions científiques del passat recent.
Però tots els infants coneixien casos de morts per càncer i algunes notícies ens expliquen que no dediquem molts recursos per les investigacions mèdiques.
Així que vam fer una intervenció artística per denunciar aquest fet. Van escollir fer dos camins en el terra de l'entrada de primària, i interpel·lava a les persones a decidir quin camí seguir alimentant, si el de donar diners als científics investigadors actuals en el camp de curar les malalties o el de famosos: futbolistes, cantants, actrius i actors,...
La nostra sorpresa va ser que quan cercaven científics actuals, els cercadors només ens van donar homes científics. Al adonar-se'n van pensar que era molt necessari aturar-nos a reflexionar sobre aquest fet. És evident que hi ha moltes dones científiques que estan elaborant processos d'investigació molt importants, perquè no surten? Després de dedicar unes sessions a reflexionar-ho vam escriure un text per acompanyar l'obra, on denunciàvem aquest fet i demanàvem equitat entre els gèneres en les diferents professions.
Avui les malalties que ens maten són altres com per exemple: el càncer. Necessitem que els científics puguin investigar. Però la realitat és que no disposen dels recursos necessaris. No valorem suficientment la tasca que fan. Pensaries igual si alguna persona del teu voltant o tu mateix desenvolupessis alguna malaltia greu? Quants diners estariesdisposat a destinar a la investigació mèdica?
T’has adonat que no hi ha cap dona entre els científics actuals més importants? Aquest fet ens trasbalsa i ens fa pensar que l’equitat entre els dos sexes encara no s’ha produït. Somniem una societat del futur on ningú mori de càncer i per tant es destinin més diners per investigar i que les dones estiguem també entre els equips capdavanters.
I tu quin camí agafes?
Paral·lelament l’altre 6è Invents des de l’inici de curs està desenvolupant un projecte que es pregunta com era l’escola a l’època dels nostres avis/àvies. Val a dir que ben aviat els alumnes van descobrir que l’escola d’aquella època era ben diferent si eres un nen o una nena i que fins i tot anaven a escoles diferents. Això els va sorprendre molt i van arribar a la conclusió que en l’actualitat no existien diferències entre els dos sexes a l’escola actual.
La mestra es va adonar que les nenes de la classe no participaven tant en les converses col·lectives i sobretot quan les converses giraven cap a temes més científics o matemàtics i amb l’ajuda de dues nenes de la classe, va desenvolupar un registre del nombre de les intervencions participatives comptabilitzant el gènere i la temàtica de la conversa. Aquest registre va arribar a tot l’alumnat en forma de notícia i quan la van llegir van seguir pensant que no es tractava de la nostra escola fins que les dues nenes van dir que les dades que apareixien a la notícia eren sobre la seva aula.
Això va generar confusió, però sobretot un canvi en les nenes que van començar a mostrar-se més actives a partir d’aquell moment. Per esbrinar com hem arribat a creure que pel fet de pertànyer a un gènere s’espera de tu unes coses i no unes altres han estat fent un anàlisi profund dels contes tradicionals (caputxeta, la rateta que escombrava l’escaleta, la princesa i el pèsol, el llop i les set cabretes) extraient els fets que fan creure que existeixen diferències entre els dos sexes i estan tornant a reescriure noves versions per explicar als infants d’avui.
Al grup-classe de 1r de 3D estan aprenent a situar-se en el plànol de Mataró, i la sorpresa ha sigut quan s’han adonat que els noms dels carrers són en la gran majoria d’homes, així que han decidit escriure una carta a l’alcalde per demanar-li que ho canviï, i estan fent els tràmits per a fer-li arribar. També han fet uns escrits sobre les dones importants de la seva família com a homenatge i agraïment, es poden veure penjats en el passadís de la classe de Natura.
A infantil utilitzem uns materials creats per la Xixa Teatre d’un programa europeu on la nostra escola va ser escola pilot per introduir-los que es diu Bodiproject, podeu visualitzar els vídeos que expliquen les dinàmiques que es duen a terme utilitzant contes i dramatitzant escenes.
https://www.youtube.com/watch?v=iPjIH5C5OGM
Treballem la diversitat cultural, el cos, el gènere i la salut a l'Educació Infantil i la NO-discriminació. Vol preparar als nens i nenes per a la convivència en una societat a on la diversitat cultural i social està present i les desigualtats entre els gèneres encara es dóna massa.
Les activitats que han fet a P5 són les del quadern que tenim de quan vam gaudir d'aquesta formació directa de l'equip de la Xixa Teatre amb els nostres infants.
- Creació d'un personatge fictici. (penjat actualment al suro del passadís del pis de dalt).
- Activitat de dibuixar la silueta de 3 infants: 1 nen, 1 nena i 1 que no es sap si és nen o nena. A partir d'aquí posar roba a cada silueta i explicar el per què l'hem posat a cada silueta. Conversa posterior de la diferència de nens i nenes i el perquè de la nostra elecció.
A 4t laboratori van elaborar un llistat amb personatges famosos i al costat vam apuntar quin nen o nena apuntava cada famós. A la llista hi havia més homes que dones i coincidia que qui havia escrit el nom de dones generalment eren les nenes, per això vam decidir llegir fragments del llibre “Mujeres de ciència” i el de “Contes de bona nit per nenes rebels”.
En els cursos de 4t, 5è i 6è fem l’activitat de tertúlies literàries i sovint parlem d’aspectes que ajuden a reflexionar sobre els rols de gènere, per exemple amb el llibre de Romeu i Julieta, ella no pot escollir casar-se amb la persona que estima o en el llibre de La volta al món en 80 dies, el personatge principal ha de rescatar una dona índia que van a cremar perquè el seu home ha mort i segons la tradició ella l’ha d’acompanyar en el viatge.
Per últim també volem citar la iniciativa d’un mestre de l’escola i un educador de les extraescolars que sense ànim de lucre estan entrenant un equip de futbol femení, l’únic que existeix a tota la comarca, aquest fet ha repercutit en les relacions entre les nenes que ara es senten més enfortides i amb una autoestima més alta.
Sabem que hi ha molta feina a fer encara, però aquesta feina la fem cada dia amb tot el que ens arriba a les aules, volem una societat més justa i solidaria i apostem per ampliar la nostra consciencia dia a dia.